ZASADY ROZLICZANIA KOSZTÓW DOSTAWY WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Rozliczenie za zużytą wodę w poszczególnych węzłach pomiędzy dostawcą a Spółdzielnią następuje na podstawie wskazań wodomierzy głównych zabudowanych w przyłączach wody. Wodomierze te są własnością dostawcy wody.
- Przez cenę wody rozumie się sumę cen za dostarczenie wody i odprowadzanie ścieków wg obowiązującej taryfy Chorzowsko – Świętochłowickiego Przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji Sp. z o.o.
- Dla potrzeb rozliczeniowych przyjmuje się, że ilość odprowadzanych ścieków równa się ilości pobranej wody.
- Za okres rozliczeniowy uważa się okres kolejnych 12 miesięcy od daty poprzedniego odczytu rozliczeniowego. Okres ten szczegółowo wskazany jest w dokumencie rozliczeniowym rozsyłanym przez Spółdzielnię. Okres rozliczeniowy może ulegać zmianom. § 4 ust. 1 Regulaminu w sprawie zasad rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalania wysokości opłat za lokale zarządzane przez Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową (zwanego dalej „Regulaminem”) nie stosuje się.
- Jeżeli w ciągu okresu rozliczeniowego następują zmiany urzędowej ceny dostawy wody i odprowadzania ścieków, odczytaną/wyliczoną wielkość zużycia w m3 rozlicza się według średniego zużycia miesięcznego tj. dzieląc zużycie wykazane na wodomierzach indywidualnych zamontowanych w danym lokalu mieszkalnym proporcjonalnie do liczby miesięcy w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Średnią ilość zużytej wody mnoży się przez cenę obowiązującą w danym okresie.
- W przypadku wystąpienia różnicy pomiędzy ilością zakupionej wody wskazaną przez wodomierz główny, a ilością wody rozliczonej wg poniższych zasad, różnica stanowi składnik kosztów eksploatacji i utrzymania.
ROZLICZANIE W OPARCIU O WSKAZANIA WODOMIERZY INDYWIDUALNYCH
§ 2
- Za lokal opomiarowany uznaje się lokal, w którym zamontowane są wodomierze rejestrujące zużycie wody zimnej i ciepłej wszystkich punktów czerpalnych występujących w lokalu, posiadające:
a) ważną cechę legalizacyjną Urzędu Miar, której okres ważności wynosi 5 lat, zarówno dla wodomierzy wody zimnej, jak i ciepłej oraz
b) nienaruszoną plombę Spółdzielni na połączeniu śrubunkowym wodomierza z przyłączem wodnym, zabezpieczającą przed nieuprawnionym zdjęciem wodomierza lub nielegalnym rozszczelnieniem połączenia oraz
c) dostosowane do systemu pomiarowego budynku. - Rozliczanie kosztów zużycia wody, rozpoczyna się od dnia, w którym zainstalowano i dokonano zaplombowania wodomierza przez osobę upoważnioną przez Spółdzielnię.
- Odczyty dokonywane są co najmniej 1 raz w roku kalendarzowym dla celów rozliczeniowych. Dopuszcza się zmianę częstotliwości dokonywania odczytów i rozliczeń w zależności od terminów zmian cen urzędowych wody.
Użytkownik lokalu w czasie przeprowadzania odczytów kontrolnych zobowiązany jest zapewnić dostęp do wodomierza w celu umożliwienia jego odczytu, którego dokonanie potwierdza własnoręcznym podpisem. - Spółdzielni przysługuje prawo okresowej kontroli stanu technicznego zamontowanego w lokalu wodomierza oraz dokonywanie odczytów kontrolnych w dowolnym terminie.
- Na pokrycie kosztów zużycia wody, użytkownik lokalu wnosi z góry, miesięczne zaliczki, podlegające rozliczeniu w okresie rozliczeniowym.
- Wysokość miesięcznych zaliczek na następny okres rozliczeniowy ustalana jest indywidualnie dla każdego lokalu, na podstawie średnio-miesięcznego zużycia z poprzedniego okresu rozliczeniowego i aktualnej ceny dostawy wody i odprowadzania ścieków.
W przypadku lokali mieszkalnych uwzględnia się dodatkowo ilość osób zamieszkałych w lokalu.
W uzasadnionych przypadkach Spółdzielnia dopuszcza możliwość zmiany wysokości zaliczek na pisemny wniosek użytkownika lokalu. - Różnica powstała w wyniku rozliczenia wpłaconych zaliczek i faktycznych kosztów zużycia wody rozliczana jest następująco:
a) nadpłata zaliczana jest na poczet najbliższych opłat,
b) niedopłatę należy uregulować w terminie wskazanym na rozliczeniu,
c) na wniosek użytkownika Spółdzielnia może wyrazić zgodę na uregulowanie powstałej niedopłaty w ratach lub wypłacić powstałą nadpłatę.
W przypadku użytkownika lokalu posiadającego zadłużenie z tytułu opłat za lokal nadpłatę zalicza się na poczet istniejącego zadłużenia. - W przypadku stwierdzenia uszkodzenia wodomierza, z przyczyn niezawinionych, zgłoszonego do administracji przez użytkownika lokalu, podstawę rozliczenia kosztów zużycia wody za okres między ostatnim odczytem a wymianą wodomierza na nowy, stanowić będzie średnie miesięczne zużycie wody w danym lokalu na podstawie ostatniego rozliczenia wody lub na podstawie danych z miesięcy poprzedzających zatrzymanie wodomierza.
- Opłata za zużycie wody i odprowadzanie ścieków nie obejmuje kosztów jej podgrzewu.
Koszt podgrzewu wody jest określony i rozliczony zgodnie z zasadami rozliczania kosztów energii cieplnej dla centralnego ogrzewania i podgrzewu wody użytkowej zawartym w Załączniku Nr 2 do Regulaminu. - Indywidualny licznik wody instalowany jest na koszt użytkownika lokalu i stanowi jego własność, za wyjątkiem lokali użytkowych w najmie.
- W przypadku wystąpienia błędów w odczytach z wodomierzy elektronicznych rozliczenie zaliczek dokonuje się w sposób następujący:
1) Błąd wskazujący na konieczność wymiany wodomierza:
• w przypadku zarejestrowania daty wystąpienia błędu na protokole odczytowym w formie pliku, przyjmuje się faktyczne zużycie wody do czasu wystąpienia błędu, a po dacie wystąpienia błędu przyjmuje się zużycie wody wyliczone na podstawie średniorocznego zużycia wody sprzed wystąpienia błędu.
• w przypadku niezarejestrowania daty wystąpienia błędu przyjmuje się proporcjonalne zużycie wody w danym lokalu na podstawie ostatniego rozliczenia wody.
2) Brak wskazania odczytu w transmisji danych w danym miesiącu:
• podstawę rozliczenia stanowić będzie faktyczne wskazanie wodomierza potwierdzone przez upoważnione służby Spółdzielni, wyliczone proporcjonalnie za okres dokonywanego rozliczenia,
• do czasu ustalenia przyczyny braku odczytu rozliczenie obejmować będzie średnie zużycie z poprzedniego okresu rozliczeniowego lub sprzed wystąpienia błędu.
3) Błąd wskazujący na manipulację
• podstawę rozliczenia stanowić będzie rozliczenie w oparciu o zapisy zawarte w §3 ust.1 do czasu wymiany wodomierza, a po jego wymianie rozliczenie oparte będzie na podstawie jego wskazań.
4) Odczyt wskazujący na odwrotnie zamontowany wodomierz
• podstawę rozliczenia, do czasu przywrócenia poprawności działania wodomierza, stanowić będzie rozliczenie w oparciu o średnie zużycie sprzed daty wystąpienia błędu lub z poprzedniego okresu rozliczeniowego.
5) Odczyt nie wskazujący poboru wody, w porównaniu do poprzedniego odczytu, wymaga sprawdzenia przez uprawnionych pracowników Spółdzielni. W przypadku stwierdzenia braku wskazań zużycia wody pomimo jej przepływu przez urządzenie – uprawniony pracownik dokona przeczyszczenia wodomierza i fakt ten odnotuje na karcie odczytowo – montażowej. Dodatkowo w terminie 7 dni dokona kontroli poprawności działania urządzenia. Podstawę rozliczenia stanowić będzie średnie zużycie z poprzedniego okresu rozliczeniowego.
W przypadku stwierdzenia postoju wodomierza w poprzednim okresie rozliczeniowym dokonuje się korekty zgodnie z postanowieniami zdania poprzedniego.
ROZLICZENIE ZUŻYCIA WODY W LOKALACH NIEOPOMIAROWANYCH
§ 3
- Przez lokal nieopomiarowany rozumie się lokal:
• bez wodomierzy indywidualnych,
• z wodomierzami, z których przynajmniej jeden utracił ważność cechy legalizacyjnej,
• z wodomierzami, w których w przynajmniej w jednym uszkodzona została plomba założona przez Spółdzielnię,
• wyposażony w wodomierze niedostosowane do funkcjonującego w budynku systemu pomiarowego,
• z wodomierzami, przy których stwierdzono zamierzone działanie w celu zafałszowania wskazań wodomierza,
• w którym stwierdzono nielegalny pobór wody z pominięciem wodomierza. - Wprowadza się ryczałt miesięczny dla lokali, o których mowa w ust.1. wyposażonych w instalacje:
a / wody zimnej: 6 m³/m-c na każdą osobę zamieszkałą w lokalu,
b/ wody zimnej i ciepłej wody użytkowej:
- 3,5 m³ wody zimnej/m-c na każdą osobę zamieszkałą w lokalu,
- 2,5 m³ wody ciepłej/m-c na każdą osobę zamieszkałą w lokalu,
z zastrzeżeniem, że gdy zużycie wody w lokalu w okresie kiedy był on wyposażony w wodomierze z ważną cechą legalizacyjną było wyższe niż norma ryczałtu wskazana w ust. 2 lit. a, b wówczas do rozliczenia przyjmuje się średnioroczne zużycie wody występujące w tym lokalu, z ostatniego okresu rozliczeniowego, kiedy był on opomiarowany. - W przypadku, gdy w lokalu nieopomiarowanym nikt nie został zgłoszony do zamieszkania w oparciu o zapisy §7 ust. 8 Regulaminu nalicza się ryczałt dla jednej osoby z zastrzeżeniem, gdy zużycie wody w lokalu w okresie kiedy był on wyposażony w wodomierze z ważną cechą legalizacyjną było wyższe niż norma ryczałtu wskazana w §3 ust.2, przyjmuje się średnioroczne zużycie wody występujące w tym lokalu kiedy był on opomiarowany.
- Dla lokali użytkowych, o których mowa w ust. 1. wprowadza się opłatę ryczałtową jak za 1,0 m³ wody zimnej na 1 m² powierzchni lokalu użytkowego.
- Dla lokali użytkowych, o których mowa w ust.1. wyposażonych dodatkowo w instalacje ciepłej wody użytkowej wprowadza się ryczałtową opłatę:
- 0,6 m³ wody zimnej/1 m² powierzchni lokalu,
- 0,4 m³ wody ciepłej/1 m² powierzchni lokalu. - Opłaty za wodę ustalone w oparciu o §3 ust. 2-5 wraz z pozostałymi opłatami za używanie lokalu użytkownik lokalu wnosi w okresach miesięcznych.
Opłata ryczałtowa nie podlega rozliczeniu i nie stanowi zaliczki na poczet kosztów zużycia wody. - Rozliczenie kosztów zużycia wody w oparciu o wskazania wodomierza w lokalu, gdzie był naliczany ryczałt, następuje z dniem zamontowania i oplombowania wodomierza. Za dni miesiąca do czasu zabudowy/legalizacji wodomierza ryczałt naliczony zostanie proporcjonalnie.
- W przypadku lokalu, którego użytkownik uchyla się od opomiarowania lokalu lub legalizacji zabudowanych w nim wodomierzy, zamiast ryczałtu, o którym mowa w ust. 2, dopuszcza się rozliczenie zużycia wody w oparciu o dodatkowe zabudowane na koszt tego użytkownika wodomierze na wyodrębnionej części (np. pionie) instalacji wody zimnej lub ciepłej.
Wysokość zużycia wody w takim lokalu określona zostanie jako różnica wskazań dodatkowych wodomierzy wody zimnej lub różnicy wskazań wodomierzy na zasilaniu i cyrkulacji wody ciepłej pomniejszona o sumę zużycia wody pozostałych użytkowników w wyodrębnionej części instalacji.
Koszty wymiany i legalizacji dodatkowych wodomierzy obciążają użytkownika uchylającego się od zabudowy/legalizacji wodomierzy w swoim lokalu. Jeśli w pionie jest więcej niż jeden taki lokal to ich zużycie wody oraz koszty zabudowy/legalizacji dodatkowych wodomierzy liczy się proporcjonalnie do ilości tych lokali.
OBOWIĄZKI SPÓŁDZIELNI
§ 4
Do obowiązków Spółdzielni w zakresie rozliczania dostawy wody i odprowadzania ścieków należy:
- Zabudowa wodomierzy oraz dokonanie odbioru wodomierza zainstalowanego w uzgodnieniu ze Spółdzielnią we własnym zakresie przez użytkownika lokalu.
- Zabezpieczenie zainstalowanego wodomierza plombą Spółdzielni i prowadzenie dla niego kartoteki/bazy danych.
- Dokonywanie odczytów wodomierzy w terminach podanych w § 2 ust.3 niniejszych zasad.
- Rozliczenie zaliczek, dostarczane jest użytkownikowi lokalu w terminie do 90 dni od daty odczytu wodomierzy dokonanego dla potrzeb rozliczeniowych.
- Rozpatrzenie zgłoszonych reklamacji w terminie do 30 dni od jej złożenia.
W przypadku, gdy sprawa jest zawiła dopuszcza się wydłużenia terminu rozpatrzenia reklamacji. - Powiadamianie użytkowników lokali o zmianach cen wody i odprowadzania ścieków.
- Powiadamianie użytkowników lokali, poprzez umieszczenie w euroskrzynce, wysyłkę na adres korespondencyjny lub e-mail pisemnej informacji, o upływie terminu ważności cechy legalizacyjnej Urzędu Miar zainstalowanych w lokalu wodomierzy.
OBOWIĄZKI UŻYTKOWNIKA LOKALU
§ 5
Użytkownik lokalu zobowiązany jest do:
- Umożliwienia Spółdzielni zabudowania i wymiany wodomierzy obsługujących wszystkie punkty poboru wody zimnej i ciepłej w lokalu.
- Dbałości o sprawność urządzenia pomiarowego w okresie eksploatacji.
- Ponoszenia kosztu wodomierza w przypadku:
- uszkodzenia i wskazania manipulacji na podstawie dokonanego odczytu,
- utraty ważności cechy legalizacyjnej,
- niewłaściwego wskazania zaistniałego po okresie gwarancji.
- Umożliwienia swobodnego dostępu do miejsca zabudowy wodomierza.
- Udostępnienia lokalu w celu określonym w §2 ust. 3.
- Terminowego wnoszenia ustalonych opłat.
§ 6
Użytkownik lokalu może samodzielnie, w uzasadnionych przypadkach i za zgodą Spółdzielni, zabudować i wymienić wodomierze obsługujące punkty poboru wody zimnej i ciepłej w lokalu.
Wymianę wodomierzy użytkownik zobligowany jest zgłosić w Spółdzielni celem dokonania oplombowania przez uprawnionego pracownika.
REKLAMACJE WSKAZAŃ WODOMIERZY
§ 7
- Zgłoszona przez użytkownika lokalu reklamacja wskazań wodomierza, który nie posiada zewnętrznych oznak uszkodzenia ani nie uległ zablokowaniu, podlega wstępnej weryfikacji przez służby techniczne Spółdzielni.
- Użytkownik ma prawo zwrócić się do Spółdzielni z pisemnym wnioskiem o dokonanie ekspertyzy wskazań wodomierza w celu stwierdzenia prawidłowości jego działania.
- Na okres sprawdzania wodomierza montowany jest nowy wodomierz. Zdemontowany wodomierz poddany zostaje ekspertyzie przez wyspecjalizowaną firmę posiadającą upoważnienie Prezesa Głównego Urzędu Miar.
- Uznanie reklamacji za uzasadnioną zwalnia użytkownika z opłaty za usługę sprawdzenia wodomierza.
- W przypadku, gdy zarzuty nie zostaną potwierdzone i wodomierz zostanie uznany za prawidłowo działający, Spółdzielnia obciąży użytkownika kosztami poniesionymi w związku z badaniem przyrządu, a w szczególności wymianą wodomierza, kosztami ekspertyzy i ponowną wymianą wodomierza.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 8
W przypadku dokonania zbycia lub nabycia lokalu bez udziału Spółdzielni w ciągu danego okresu rozliczeniowego w drodze:
- zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub odrębnej własności lokalu w drodze czynności prawnej, w tym licytacji komorniczych,
- dziedziczenia,
- uzyskania tytułu prawnego w trybie przewidzianym w § 17 Statutu ChSM,
rozliczenie następuje zgodnie z §7 ust. 6 Regulaminu.
§ 9
- Po złożeniu przez zarządcę nieruchomości wniosku do przedsiębiorstwa wodociągowego, użytkownik lokalu może zawrzeć z przedsiębiorstwem wodociągowym indywidualną umowę o dostawę wody i odprowadzanie ścieków na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów szczegółowych.
- Do ust.1. zastosowanie mają przepisy określone w §1 ust. 6.