Procedura realizacji praw osób których dane dotyczą
§1
Podstawa prawna
Na podstawie art.15-21 Rozporządzenia parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1),
§ 2
Postanowienia ogólne
- Celem procedury jest usystematyzowanie działań podejmowanych przez Inspektora Ochrony Danych Osobowych (IDO) w ramach realizacji praw osób, których dane są przetwarzane na mocy rozporządzenia, o którym mowa w §1.
- Każda osoba, której dane dotyczą (podmiot danych), jest uprawniona do wniesienia żądania do Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej (ChSM) - Administratora danych - o zrealizowanie praw, o których mowa w art. 15 –21 RODO, tj.:
- dostępu do danych,
- sprostowania danych,
- usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym”),
- ograniczenia przetwarzania,
- przenoszenia danych,
- sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych.
§ 3
Realizacja wniosków
- Wniosek o realizację praw może być złożony:
tradycyjnie w formie papierowej opatrzony własnoręcznym podpisem, na adres siedziby ChSM, 41-500 Chorzów, ul. Kopalniana 4a,- wypełniając wniosek o realizację praw osoby której dane dotyczą – załącznik nr 1,
- elektronicznie – w przypadku, gdy zostało złożone oświadczenie na otrzymywanie korespondencji drogą elektroniczną na adres: iod@chsm.com.pl lub sekretariat@chsm.com.pl
- Każdy wniosek o realizację praw osób wpływający, bezpośrednio do sekretariatu lub na skrzynki mailowe pracowników ChSM (wówczas jest drukowany przez pracownika i niezwłocznie przekazywany do sekretariatu) musi zostać rejestrowany w dzienniku korespondencji i zgodnie z regulaminem obiegu dokumentów celem zadekretowania.
- Prezes Zarządu przekazuje wniosek do Inspektora ochrony danych osobowych, który koordynuje jego realizację poprzez przekazanie do właściwych komórek organizacyjnych, w celu ustalenia, gdzie znajdują się dane osobowe wnioskodawcy oraz uzgadnia sposób załatwienia sprawy.
- Odpowiedź przygotowuje Inspektor ochrony danych osobowych na podstawie danych przekazanych od pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych, merytorycznie odpowiedzialnych za przetwarzanie danych w przedmiotowej sprawie.
- Inspektor doradza w zakresie terminu realizacji wniosku i innych elementów, m.in. czy żądanie jest możliwe do zrealizowania oraz czy nie zachodzą przesłanki wyłączające możliwość realizacji żądania, ewentualnie przesłanki pobrania opłaty.
- Rejestr wszystkich wniosków prowadzi Inspektor ochrony danych osobowych.
§ 4
Prawo dostępu przysługujące osobie, której dane dotyczą
- Prawo dostępu do danych obejmuje wskazanie informacji o:
- celach przetwarzania;
- kategorii odnośnych danych osobowych;
- odbiorcach lub kategorii odbiorców,
- planowanym okresie przechowywania danych osobowych, (gdy jest to możliwe do określenia);
- przysługujących prawach;
- prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego;
- źródle danych, jeżeli nie zostały zebrane od osoby, której dotyczą.
§ 5
Prawo do sprostowania danych
- Prawo do sprostowania danych obejmuje żądanie:
- poprawienia nieprawidłowych danych,
- uzupełnienia niekompletnych danych osobowych,
- aktualizacji danych.
§ 6
Prawo do usunięcia danych
- Osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od ChSM niezwłocznego usunięcia dotyczących jej danych osobowych, a ChSM ma obowiązek bez zbędnej zwłoki usunąć dane osobowe, jeżeli zachodzi jedna z następujących okoliczności:
- dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane;
- osoba, której dane dotyczą, cofnęła zgodę, na której opiera się przetwarzanie zarówno danych zwykłych jak i szczególnych kategorii danych, a jednocześnie nie ma innej podstawy prawnej ich przetwarzania;
- osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania;
- dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem;
- dane osobowe muszą zostać usunięte w celu wywiązania się z obowiązku prawnego przewidzianego w prawie Unii lub prawie państwa członkowskiego, któremu podlega ChSM.
§ 7
Prawo do ograniczenia przetwarzania
- Osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania ograniczenia przetwarzania jej danych osobowych.
- Ograniczenie przetwarzania oznacza, że dane osobowe można jedynie przechowywać. Inne formy przetwarzania mogą mieć miejsce wyłącznie za zgodą osoby, której dane dotyczą, lub w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń, lub w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej, lub z uwagi na ważne względy interesu publicznego Unii lub państwa członkowskiego.
- Do ograniczenia może dojść w następujących przypadkach:
- osoba kwestionuje prawidłowość danych osobowych;
- osoba sprzeciwia się usunięciu danych osobowych, których przetwarzanie jest niezgodne z prawem;
- ChSM nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobie, której dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
- osoba wniosła sprzeciw przetwarzania, na mocy art. 21 ust.1 RODO.
- Przed uchyleniem ograniczenia przetwarzania informuje się o tym osobę, która żądała ograniczenia.
§ 8
Prawo do powiadomienia o sprostowaniu lub usunięciu danych osobowych lub o ograniczeniu przetwarzania
- Po dokonaniu sprostowania, usunięcia danych osobowych lub ograniczenia przetwarzania informuje się o tym każdego odbiorcę, któremu ujawniono dane osobowe, chyba że okaże się to niemożliwe lub będzie wymagać niewspółmiernie dużego wysiłku.
- Jeżeli osoba, której dane dotyczą, tego zażąda informuje się ją o odbiorcach określonych w ust.1.
§ 9
Prawo do przenoszenia danych
- Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody lub na podstawie umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą oraz przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany osoba ta ma prawo otrzymać w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego dane osobowe jej dotyczące. Dotyczy to danych, które osoba składająca żądanie wcześniej dostarczyła.
- Wykonując prawo do przenoszenia danych na mocy ust. 1, osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania, by dane osobowe zostały przesłane przez Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową bezpośrednio innemu Administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe i osoba wykaże, iż ChSM, któremu mają zostać dane przekazane akceptuje taki sposób pozyskania danych.
- Prawo, o którym mowa w ust. 1, nie może niekorzystnie wpływać na prawa i wolności innych.
- Realizacja prawa u Administratora będzie ograniczony z uwagi na podstawy prawne przetwarzania danych osobowych, głównie przez obowiązek prawny ciążący na Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
§ 10
Prawo do sprzeciwu
- Prawo sprzeciwu ma zastosowanie dla danych przetwarzanych w oparciu o art. 6 ust. 1 lit. e) lub f) Rozporządzenia. ChSM nie wolno już przetwarzać tych danych osobowych, chyba że wykaże on istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
- Najpóźniej przy okazji pierwszej komunikacji z osobą, której dane dotyczą, wyraźnie informuje się ją o prawie, o którym mowa w ust. 1, oraz przedstawia się je jasno i odrębnie od wszelkich innych informacji.
§11
Termin udzielenia odpowiedzi na żądanie
- ChSM bez zbędnej zwłoki w terminie miesiąca od otrzymania żądania udziela osobie, której dane dotyczą, informacji o działaniach podjętych w związku z żądaniem na podstawie art. 15-22 Rozporządzenia.
- W razie potrzeby termin, o którym mowa w ust. 1 można przedłużyć o kolejne dwa miesiące z uwagi na skomplikowany charakter żądania lub liczbę żądań. W terminie miesiąca od otrzymania żądania ChSM informuje osobę, której dane dotyczą o takim przedłużeniu terminu, z podaniem przyczyn opóźnienia. Jeśli osoba, której dane dotyczą, przekazała swoje żądanie elektronicznie, w miarę możliwości informacje także są przekazywane elektronicznie, chyba że osoba, której dane dotyczą, zażąda innej formy.
- Jeżeli ChSM nie podejmuje działań w związku z żądaniem osoby, której dane dotyczą, to niezwłocznie - najpóźniej w terminie miesiąca od otrzymania żądania -informuje osobę, której dane dotyczą, o powodach niepodjęcia działań oraz o możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz skorzystania ze środków ochrony prawnej przed sądem.
- Informacje podawane na mocy art. 13 i 14 Rozporządzenia oraz komunikacja i działania podejmowane na mocy art. 15-22 i 34 Rozporządzenia są wolne od opłat. Jeżeli żądania osoby, której dane dotyczą, są ewidentnie nieuzasadnione lub nadmierne, w szczególności ze względu na swój ustawiczny charakter, ChSM może:
- pobrać opłatę w wysokości ustalonej na podstawie kalkulacji, uwzględniając administracyjne koszty udzielenia informacji, prowadzenia komunikacji lub podjęcia żądanych działań; albo
- odmówić podjęcia działań w związku z żądaniem.
§12
Identyfikacja osoby, której dane dotyczą
- Jeżeli ChSM będzie mógł wykazać, że nie jest w stanie zidentyfikować osoby, której dane dotyczą, w miarę możliwości informuje o tym osobę, której dane dotyczą. Dodatkowo, jeżeli ChSM będzie miał uzasadnione wątpliwości co do tożsamości osoby fizycznej składającej żądanie, o którym mowa w art. 15–21 Rozporządzenia, może zażądać dodatkowych informacji niezbędnych do potwierdzenia tożsamości osoby, której dane dotyczą.
- Nie można przekazywać informacji zwrotnej przed zweryfikowaniem tożsamości osoby, której dane dotyczą.
- W przypadku gdy osoba żądająca wskazuje, że działa w imieniu innego podmiotu należy zawsze weryfikować podstawę umocowania.
§13
Postanowienia końcowe
Aby ułatwić osobom fizycznym korzystanie z przysługujących im na mocy przepisów o ochronie danych osobowych praw na stronie internetowej Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej utworzono zakładkę „Polityka prywatności” w której umieszczono krótkie instrukcje realizacji praw oraz wzory dokumentów do pobrania.
Załącznik nr 1
- wniosek osoby fizycznej o realizację praw w zakresie danych osobowych