Regulamin najmu oraz zasad korzystania z pomieszczeń dodatkowych w zasobach zarządzanych przez Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tj. Dz. U. z 2018 poz. 845 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 16.09.1982 r. Prawo Spółdzielcze (tj. Dz. U. z 2018 r. poz.1285 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1025 z późn. zm.)
- Statut Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
- Spółdzielni – należy przez to rozumieć Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową.
- Administracji – należy przez to rozumieć właściwą ze względu na położenie pomieszczenia dodatkowego Administrację Osiedla.
- pomieszczeniu dodatkowym – należy przez to rozumieć pomieszczenia, położone w klatkach schodowych, piwnicach, strychach będących własnością lub współwłasnością Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, a w szczególności:
a) pomieszczenia np. wózkownie, suszarnie, pralnie, komórki,
b) pomieszczenia techniczne (oprócz pomieszczeń z zaworami głównymi, licznikami),
c) komory pozostałe po likwidacji zsypów,
d) pomieszczenia powstałe w wyniku zabudowy po likwidacji zsypów,
e) inne zabudowane powierzchnie budynku. - Użytkowniku – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie, spółdzielcze własnościowe prawo lub prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego w zasobach Spółdzielni, w rozumieniu ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, korzystającą z pomieszczenia dodatkowego.
- Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin najmu oraz zasad korzystania z pomieszczeń dodatkowych zarządzanych przez Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową.
§ 2
- Regulamin dotyczy pomieszczeń dodatkowych stanowiących część nieruchomości, przeznaczonych do udostępnienia.
- Spółdzielnia może wynająć pomieszczenia dodatkowe wyłącznie na potrzeby związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego Użytkownikom posiadającym tytuł prawny do lokalu, zamieszkałym w klatce schodowej, w której usytuowane jest pomieszczenie dodatkowe.
- Pomieszczenia dodatkowe nie nadają się do stałego zamieszkania osób.
- Użytkownik nie jest uprawniony do prowadzenia w pomieszczeniu dodatkowym działalności gospodarczej.
Tryb przydzielania pomieszczeń dodatkowych
§ 3
- Administracja, w przypadku dysponowania wolnym pomieszczeniem dodatkowym, informuje mieszkańców o możliwości wynajęcia pomieszczenia, poprzez wywieszenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w klatce schodowej, na co najmniej 14 dni przed wyznaczonym terminem składania wniosków w tym zakresie.
- Ogłoszenie zawiera następujące informacje:
a) lokalizację, rodzaj pomieszczenia dodatkowego, powierzchnię i wysokość opłaty,
b) termin i miejsce składania wniosków. - Warunkiem ubiegania się o wynajem pomieszczenia dodatkowego jest:
a) brak jakichkolwiek zadłużeń zainteresowanego Użytkownika w stosunku do Spółdzielni,
b) nieposiadanie przez zainteresowanego Użytkownika innego dodatkowego pomieszczenia,
c) fakt zamieszkiwania Użytkownika w lokalu mieszkalnym.
d) obowiązek zapoznania się z postanowieniami Regulaminu. - Wnioski użytkowników posiadających zadłużenie nie będą rozpatrywane. Wnioski użytkowników posiadających inne dodatkowe pomieszczenie będą rozpatrywane jedynie w przypadku braku innych wniosków.
§ 4
- Po ukazaniu się ogłoszenia o możliwości wynajęcia pomieszczenia dodatkowego zainteresowany Użytkownik składa do Spółdzielni pisemny wniosek o jego wynajęcie, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Formularz wniosku o najem dodatkowego pomieszczenia dostępny jest do pobrania w Administracji, Dziale Członkowsko-Mieszkaniowym Spółdzielni oraz na stronie internetowej www.chsm.com.pl.
§ 5
- W przypadku złożenia wniosku o najem pomieszczenia dodatkowego przez więcej niż jednego zainteresowanego Użytkownika, wyboru dokonuje Zarząd Spółdzielni.
- Zarząd przydziela pomieszczenie dodatkowe biorąc pod uwagę następujące kryteria wyboru:
a) ilość osób zamieszkałych w gospodarstwie domowym (zgodnie ze złożonym w Administracji oświadczeniem o liczbie osób zamieszkałych w danym lokalu mieszkalnym według stanu na miesiąc poprzedzający wywieszenie ogłoszenia),
b) powierzchnię lokalu mieszkalnego (przypadającą na 1 osobę zamieszkałą w lokalu mieszkalnym – zgodnie ze złożonym w Administracji oświadczeniem o liczbie osób zamieszkałych w danym lokalu mieszkalnym według stanu na miesiąc poprzedzający wywieszenie ogłoszenia),
c) udokumentowana sytuacja rodzinna i zdrowotna wnioskodawcy wskazana w uzasadnieniu wniosku (np. przechowywanie wózków dziecięcych, rowerów, sprzętu rehabilitacyjnego). - W przypadku równorzędnych wniosków, Spółdzielnia przeprowadza losowanie, podczas którego wyłania osobę uprawnioną do zawarcia umowy najmu pomieszczenia dodatkowego. O terminie i miejscu losowania wnioskodawcy równorzędnych wniosków powiadamiani są pisemnie.
- O rozstrzygnięciu Spółdzielnia zawiadamia wnioskodawców pisemnie.
- W przypadku wpływu jednego wniosku o wynajęcie pomieszczenia dodatkowego Spółdzielnia zawiera umowę o najem z zainteresowanym Użytkownikiem, zgodnie ze złożonym wnioskiem.
§ 6
- Korzystanie z pomieszczenia dodatkowego odbywa się na podstawie umowy najmu zawartej pomiędzy Spółdzielnią, a Użytkownikiem na czas nieoznaczony.
- Pomieszczenia dodatkowe przekazane do indywidualnego użytkowania nie mogą być podnajmowane w całości lub części, ani oddawane w bezpłatne korzystanie innej osobie bez pisemnej zgody Spółdzielni.
Opłaty
§ 7
- Wysokość czynszu najmu za pomieszczenia dodatkowe ustalana jest przez Radę Nadzorczą ChSM w drodze uchwały.
- Czynsz najmu wnoszony jest przez Najemcę w terminie do 20– go dnia każdego miesiąca.
- Za wynajmowanie pomieszczenia pobierany jest czynsz najmu wyliczony w zł/m2 powierzchni pomieszczenia miesięcznie.
- W przypadku najmu pomieszczenia dodatkowego wyposażonego w punkt świetlny, instalację centralnego ogrzewania oraz sieć wod-kan Najemca zobowiązany jest ponosić zryczałtowaną opłatę za energię elektryczną, oraz zaliczkową opłatą za centralne ogrzewanie. Zimna woda i kanalizacja – rozliczana zaliczkowo, zgodnie ze wskazaniem wodomierza i taryfy ChŚPWiK.
- Opłaty wnoszone zaliczkowo podlegają rozliczeniu w terminach ustalonych przez Spółdzielnię na zasadach określonych w Regulaminie w sprawie zasad rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalania wysokości opłat za lokale.
- W przypadku najmu pomieszczenia dodatkowego o powierzchni powyżej 10 m2 Najemca zobowiązany jest do wniesienia kaucji w wysokości jednomiesięcznego czynszu najmu, stanowiącej zabezpieczenie pomieszczenia i urządzeń w nim się znajdujących oraz zaległego czynszu najmu i innych należnych opłat. Kwotę kaucji zaokrągla się do pełnych dziesiątek w górę.
- Kaucja nie podlega waloryzacji i będzie przechowywana na nieoprocentowanym rachunku bankowym.
- W przypadku zawarcia umowy najmu pomieszczenia dodatkowego w terminie od 1 do 15 dnia miesiąca kalendarzowego czynsz najmu za pierwszy miesiąc zostanie naliczony za cały miesiąc kalendarzowy, natomiast w sytuacji zawarcia przedmiotowej umowy od 16 dnia miesiąca czynsz najmu zostanie naliczony za pół miesiąca kalendarzowego.
Warunki użytkowania dodatkowych pomieszczeń
§ 8
- Najemca pomieszczenia dodatkowego zobowiązany jest do:
a) używania pomieszczenia z należytą starannością,
b) utrzymywania pomieszczenia we właściwym stanie technicznym, sanitarnym i p. poż.,
c) przestrzegania Regulaminu dotyczącego zasad wynajmu pomieszczeń dodatkowych w zasobach zarządzanych przez Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniowej oraz przestrzegania postanowień Regulaminu porządku domowego,
d) udostępniania pomieszczenia na żądanie Spółdzielni ilekroć jest to niezbędne do przeprowadzenia przeglądu, konserwacji, remontu lub usunięcia awarii, a także do wyposażenia budynku, jego części lub innych lokali w dodatkowe instalacje. - W pomieszczeniach gospodarczych zabrania się:
a) przechowywania substancji i materiałów niebezpiecznych, łatwopalnych itp.,
b) instalowania gniazdek elektrycznych i dodatkowych punktów świetlnych,
c) wykorzystywania istniejącej instalacji elektrycznej do innych celów oprócz oświetlenia,
d) dokonywania jakichkolwiek prac budowlano – adaptacyjnych bez zgody Spółdzielni,
e) prowadzenia zarobkowej działalności gospodarczej.
Wypowiedzenie i wygaśnięcie umowy
§ 9
- Każda ze stron może rozwiązać umowę najmu z zachowaniem 6 – miesięcznego okresu wypowiedzenia. Okres wypowiedzenia liczony jest od miesiąca następnego po miesiącu w którym dokonano wypowiedzenia. Wypowiedzenie umowy następuje w formie pisemnej.
- Wynajmujący może rozwiązać umowę najmu bez zachowania terminu wypowiedzenia w przypadku:
a) użytkowania pomieszczenia w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem
b) nieprzestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu
c) opóźnienia w zapłacie opłat za co najmniej dwa okresy płatności
d) zaistnienia innych zdarzeń niezależnych od Wynajmującego. - Umowa ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym z dniem ustania tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego Najemcy.
- Umowa wygasa z chwilą śmierci Najemcy.
§ 10
- W przypadku rozwiązania umowy najmu Najemca zobowiązany jest do dobrowolnego opróżnienia, opuszczenia pomieszczenia dodatkowego i przekazania go do dyspozycji Administracji w terminie 7 dni.
- W przypadku wygaśnięcia umowy najmu spadkobiercy lub osoby dysponujące pomieszczeniem zobowiązani są do przekazania pomieszczenia dodatkowego do dyspozycji Administracji w terminie 30 dni.
- Po bezskutecznym upływie terminu wskazanego w ust. 1 lub 2, Spółdzielnia wyznaczy termin komisyjnego przejęcia pomieszczenia dodatkowego przez Administrację. O terminie i miejscu przejęcia pomieszczenia dodatkowego Spółdzielnia powiadamia Najemcę, spadkobierców lub osoby dysponujące pomieszczeniem, listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru – na ostatni znany Spółdzielni adres.
- Pozostawione w pomieszczeniu i nieuprzątnięte rzeczy zostaną usunięte przez Spółdzielnię na koszt i ryzyko Najemcy, spadkobierców, osób dysponujących pomieszczeniem.
- W przypadku zbycia mieszkania przez Najemcę (np. sprzedaż, darowizna, zamiana, umowa o dożywocie) nabywca mieszkania nie wstępuje w prawa dotychczasowego Najemcy pomieszczenia dodatkowego. W takim przypadku umowa najmu zostaje rozwiązana z dniem ustania tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego Najemcy. Najemca zobowiązany jest do przekazania wynajmowanego pomieszczenia do dyspozycji Administracji w terminie określonym w ust. 1. Przekazanie następuje poprzez sporządzenie i podpisanie przez strony protokołu zdawczo – odbiorczego. Powyższe stosuje się odpowiednio w przypadku wygaśnięcia umowy na skutek śmierci Najemcy.
- Ust. 5 niniejszego paragrafu nie dotyczy zabudowanych części klatek schodowych, strychów oraz pomieszczeń dodatkowych trwale połączonych z lokalem mieszkalnym Najemcy oraz wybudowanych przez najemcę pomieszczeń dodatkowych, za zgodą Spółdzielni i ze środków własnych najemcy.
- Opłata za pomieszczenie dodatkowe będzie naliczana do dnia przekazania pomieszczenia do dyspozycji Administracji z uwzględnieniem zasady określonej w § 7 ust. 8.
- Opłaty wnoszone zaliczkowo podlegają rozliczeniu w terminach ustalonych przez Spółdzielnię na zasadach określonych w Regulaminie w sprawie zasad rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalania wysokości opłat za lokale.
Postanowienia końcowe
§ 11
Spółdzielnia z dotychczasowymi Użytkownikami pomieszczeń dodatkowych przydzielonych przed dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu dokona zawarcia umów najmu na przedmiotowe pomieszczenia na zasadach określonych niniejszym Regulaminem.
§ 12
Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie rozstrzygane będą przez Zarząd Spółdzielni.
§ 13
Niniejszy Regulamin został przyjęty przez Zarząd Spółdzielni w dniu 30.05.2019 r. z mocą obowiązującą od dnia 01.07.2019 r.
Zmieniony Uchwałą Zarządu nr 148/2020 z dnia 03.07.2020r.
Zmieniony Uchwałą Zarządu nr 284/2019 z dnia 04.07.2019r.