REGULAMIN
FUNDUSZU REMONTOWEGO ZASOBÓW MIESZKANIOWYCH
CHORZOWSKIEJ SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ
§ 1
I. Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 16 września 1982r. Prawo Spółdzielcze (Dz. U. z 2018r. poz. 1285),
- Ustawa z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2018r. poz. 845),
- Statut Spółdzielni,
- Regulaminy wewnętrzne Spółdzielni.
II. Postanowienia ogólne
§ 2
- Postanowienia niniejszego regulaminu określają zasady tworzenia i gospodarowania środkami funduszu remontowego zasobów mieszkaniowych stanowiących własność lub zarządzanych przez Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową.
- Spółdzielnia tworzy fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych.
- Środki funduszu remontowego przeznaczone są na:
- remonty, rozbudowę, przebudowę, zasobów mieszkaniowych, części wspólnych nieruchomości, infrastruktury służącej budynkom,
- remonty nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni,
- spłatę kredytu i odsetek od kredytów zaciągniętych na realizację prac remontowych.
- Z funduszu remontowego nie finansuje się napraw i remontów w lokalach mieszkalnych, które zgodnie z obowiązującymi przepisami, obciążają użytkowników tych lokali.
- Odpis na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych obciąża koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
- Spółdzielnia nie tworzy funduszu remontowego dla garaży wolnostojących i lokali użytkowych.
§ 3
Obowiązek świadczenia na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych dotyczy :
- członków Spółdzielni,
- właścicieli lokali,
- osób nie będących członkami, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali,
- najemców lokali mieszkalnych,
- użytkowników lokali mieszkalnych bez tytułu prawnego.
§ 4
- Fundusz remontowy Spółdzielni tworzony jest z :
- odpisów z wpłat wnoszonych na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych,
od garaży wbudowanych i od garaży wielostanowiskowych, - odpisów z wpłat na fundusz remontowy dźwigów osobowych wnoszonych przez użytkowników lokali położonych w budynkach wyposażonych w dźwigi,
- środków otrzymanych na dofinansowania celowe,
- przychodów z umorzonych kwot kredytów bankowych i pożyczek,
- podziału nadwyżki bilansowej za poprzedni okres rozliczeniowy według uchwały Walnego Zgromadzenia.
- odpisów z wpłat wnoszonych na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych,
- Środki uzyskane z tytułu określonego w ust. 1 punkt e podlegają podziałowi na nieruchomości proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych.
§ 5
- Gospodarkę funduszem remontowym prowadzi Zarząd Spółdzielni.
- Spółdzielnia prowadzi odrębnie dla każdej nieruchomości ewidencję wpływów i wydatków funduszu remontowego.
- Wysokość opłat wnoszonych na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych ustalana jest przez Radę Nadzorczą. W nieruchomościach wielobudynkowych obowiązują stawki opłat w jednakowej wysokości dla wszystkich użytkowników danej nieruchomości. Wysokość opłat na fundusz remontowy dźwigów osobowych ustalana jest z uwzględnieniem postanowień § 8 ust.11 i § 11 Regulaminu w sprawie zasad rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalania wysokości opłat za lokale zarządzane przez Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową.
- Wpłaty na fundusz remontowy wnoszone są w ramach opłat za lokal.
- Środki zgromadzone na funduszu remontowym są kumulowane i nie podlegają rozliczeniu z użytkownikami lokali za wyjątkiem określonym w § 7 niniejszego Regulaminu.
§ 6
- Gospodarowanie środkami funduszu remontowego odbywa się na podstawie opracowanego rocznego planu remontów w ramach posiadanych środków.
- Fundusz remontowy niewykorzystany w danym roku bądź wykorzystany powyżej posiadanych środków finansowych danej nieruchomości, przechodzi do rozliczenia w latach następnych.
- Dopuszcza się możliwość korzystania ze zwrotnej pożyczki finansowej poprzez skorzystanie ze środków z innych nieruchomości na rzecz nieruchomości, w której brak jest możliwości zbilansowania potrzeb remontowych, a zachodzi konieczność wykonania niezbędnych prac remontowych w celu utrzymania zasobów w należytym stanie technicznym.
- Pożyczka finansowa podlega zwrotowi w następnym roku kalendarzowym lub w latach następnych.
§ 7
- Spółdzielnia rozlicza niezwłocznie z właścicielami danej nieruchomości zaewidencjonowane wpływy i wydatki funduszu remontowego wyłącznie w przypadku powstania wspólnoty mieszkaniowej i wyjścia ze spółdzielni, a mianowicie:
- podjęcia przez właścicieli, na podstawie art. 241 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, uchwały że w zakresie ich praw i obowiązków oraz zarządu nieruchomością wspólną będą miały zastosowanie przepisy ustawy o własności lokali,
- wyodrębnienia własności wszystkich lokali w określonym budynku lub budynkach położonych w obrębie danej nieruchomości.
- Przez niezwłoczne rozliczenie rozumie się rozliczenie dokonane w terminie 30 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego przez Walne Zgromadzenie za rok, w którym zaistniały okoliczności o których mowa w ust. 1.
- Rozliczenie jest dokonywane na podstawie prowadzonej przez Spółdzielnię ewidencji funduszu remontowego według stanu środków na koncie danej nieruchomości zaewidencjonowanego na ostatni dzień roku kalendarzowego, w którym powstały okoliczności wymienione w ust. 1.
- Rozliczenie funduszu remontowego, w terminie o którym mowa w ust. 2, polega na zwrocie właścicielom nadwyżki funduszu remontowego nie wykorzystanego lub żądaniu od właścicieli uzupełnienia niedoboru funduszu remontowego w nieruchomości o której mowa w ust. 1.
III. Postanowienia końcowe
§ 8
- Niniejszy Regulamin uchwalony został przez Radę Nadzorczą Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej Uchwałą Nr 15/R/2018 w dniu 24.10.2018r.
- Niniejszy regulamin obowiązuje od dnia 01.01.2019r.
- Z dniem wejścia w życie regulaminu traci moc dotychczasowy Regulamin tworzenia i podziału funduszu remontowego zasobów mieszkaniowych Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej przyjęty Uchwałą Nr 9/R/2010 Rady Nadzorczej z dnia 17.06.2010r. i zmieniony Uchwałą Nr 3/R/2014 z dnia 29.05.2014r.