REGULAMIN
Rady Nadzorczej Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Chorzowie
I. POWOŁANIE I ZAKRES DZIAŁANIA RADY NADZORCZEJ
§ 1
Rada Nadzorcza Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej zwana dalej „Radą” działa na podstawie przepisów:
- ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze;
- ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych;
- Statutu Spółdzielni;
- postanowień niniejszego regulaminu.
§ 2
Rada sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością Spółdzielni.
§ 3
- Pierwsze posiedzenie nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w terminie 7 dni od ostatniej części Walnego Zgromadzenia.
- Na pierwszym zwołanym posiedzeniu Rady, wybiera ona ze swego grona, w głosowaniu tajnym, Prezydium w składzie: Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego, Sekretarz.
- Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący Rady, a w razie nieobecności Zastępca bądź Sekretarz Rady.
- Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Rady zwołuje się również na wniosek 5 członków Rady lub na wniosek Zarządu, w terminie do 2 tygodni od dnia zgłoszenia pisemnego wniosku do Prezydium Rady, z oznaczeniem w porządku obrad wnioskowanych spraw.
- Do obowiązków Prezydium Rady należą sprawy porządkowe związane z działalnością Rady, w szczególności:
1) ustalanie terminów posiedzeń Rady, ich porządku obrad oraz nadzór nad zgodnym z regulaminem Rady trybem zawiadamiania członków Rady o zwoływanych posiedzeniach,
2) nadzór nad przygotowaniem materiałów na posiedzenia Rady,
3) przewodniczenie posiedzeniom Rady,
4) nadzór nad opracowywaniem protokołów z posiedzeń Rady,
5) zapewnienie właściwego przechowywania dokumentacji pracy Rady,
6) koordynacji pracy i posiedzeń komisji Rady.
§ 4
- Termin i projekt porządku obrad posiedzenia Rady ustala Prezydium Rady.
- Porządek obrad każdego posiedzenia przewiduje między innymi:
1) przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady;
2) informację z bieżącej działalności Zarządu. - Jeżeli posiedzenie Rady zostało zwołane w trybie określonym w § 3 ust. 5 regulaminu Rady w porządku obrad powinny być zamieszczone oznaczone przez wnioskujących sprawy.
- Zawiadomienie o terminie posiedzenia Rady wraz z porządkiem obrad doręcza się członkom Rady przynajmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia. Razem z zawiadomieniem doręcza się projekty uchwał z załącznikami. Projekty uchwał powinny być parafowane pod względem formalno-prawnym przez radcę prawnego. Projekty uchwał winne zawierać uzasadnienie uchwały.
- Na posiedzeniu Rady przed zatwierdzeniem porządku obrad członek Rady może zgłosić przewodniczącemu uzasadniony wniosek o zmianę lub uzupełnienie porządku obrad pod warunkiem, że wniosek nie wymaga podjęcia uchwały.
§ 5
- W posiedzeniach Rady, prezydium Rady i posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć z głosem doradczym członkowie Zarządu, przedstawiciele Związku Rewizyjnego, w którym Spółdzielnia jest zrzeszona oraz zaproszeni goście.
- Przez obecność w posiedzeniu Rady rozumie się także udział w posiedzeniu za pośrednictwem środków teleinformatycznych w postaci jednoczesnej transmisji dźwięku i obrazu. W takim przypadku sporządza się adnotację w protokole.
- Wolę udziału w posiedzeniu Rady, w formie określonej w ust. 2, członek Rady jest zobowiązany zgłosić wraz z uzasadnieniem Przewodniczącemu Rady najpóźniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia Rady. Prezydium może nie wyrazić zgody na udział członka w posiedzeniu Rady w formie określonej w ust. 2. Powyższa decyzja jest ostateczna i nie wymaga uzasadnienia.
- Nie jest możliwy udział Członka Rady w posiedzeniu Rady w formie określonej w ust. 2 w sytuacji gdy w porządku obrad tego posiedzenia znajduje się punkt zawierający głosowanie tajne.
- Członek Rady, który nie może wziąć udziału w posiedzeniu, jest zobowiązany usprawiedliwić swoją nieobecność.
II. TRYB OBRADOWANIA I PODEJMOWANIA UCHWAŁ
§ 6
- Uchwały Rady są ważne, jeżeli zostały podjęte przy obecności, co najmniej połowy liczby statutowej składu jej członków i były objęte porządkiem obrad. Przy obliczaniu wyników głosowania uwzględnia się tylko głosy oddane za i przeciw. W przypadku równości głosów o rozstrzygnięciu decyduje głos przewodniczącego Rady.
- Uchwały Rady zapadają większością głosów. Głosowanie odbywa się jawnie, z zastrzeżeniem § 3 ust. 2.
- W celu przeprowadzenia głosowania tajnego Rada wybiera ze swojego grona Komisję Skrutacyjną w składzie 3 osobowym.
- Członkowie Rady nie mogą brać udziału w głosowaniach w sprawach wyłącznie ich dotyczących.
§ 7
- Z obrad Rady sporządza się protokół.
- Protokół oraz uchwały wraz z załącznikami podpisują obecni na posiedzeniu członkowie Prezydium.
- Przebieg posiedzenia jest rejestrowany. Po przyjęciu protokołu nagranie ulega niezwłocznie skasowaniu. Protokół powinien zawierać datę i numer posiedzenia, przyjęty porządek obrad, streszczenie omawianych spraw i wykaz podjętych uchwał ze wskazaniem wyników głosowań. Członkowie Rady mogą zgłaszać pisemnie poprawki lub uzupełnienia do protokołu nie później niż do posiedzenia, na którym następuje przyjęcie protokołu.
- W kwestiach spornych odnośnie zapisów w protokole rozstrzyga Przewodniczący obrad po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu nagrania. Nagranie pozostaje do wyjaśnienia sprawy.
- Zarząd na potrzeby Rady zapewnia obsługę prawną i administracyjno-biurową.
- Sekretarz Rady działając z upoważnienia Prezydium Rady sprawuje nadzór nad przygotowaniem, sporządzeniem i przechowywaniem dokumentów dla Rady oraz emitowanych przez nią materiałów. Przyjmuje i dekretuje do właściwych komisji problemowych pisma kierowane do Rady.
- Wraz z upływem kadencji Sekretarz poprzedniej kadencji jest zobowiązany protokolarnie przekazać dokumenty Sekretarzowi nowej kadencji.
III. KOMISJE PROBLEMOWE RADY
§ 8
- Rada na pierwszym posiedzeniu dokonuje wyboru w głosowaniu jawnym członków i przewodniczących 4 stałych komisji problemowych:
1/ komisji rewizyjnej,
2/ komisji społeczno – kulturalnej,
3/ komisji gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
4/ komisji organizacyjno - samorządowej. - W miarę potrzeb Rada może powołać również inne komisje dla wykonania określonych zadań, bądź łączyć komisje dla rozpatrywania spraw związanych z zakresem działania dwóch lub więcej komisji.
- Każda stała komisja Rady powinna składać się, z co najmniej trzech członków. Członek Rady może być członkiem nie więcej niż dwóch stałych komisji Rady.
- Komisje Rady działają w oparciu o regulaminy i plany pracy uchwalone przez Radę.
- Komisje Rady - każda w ustalonym dla niej zakresie - są zobowiązane do przedstawienia Radzie informacji o wynikach swoich prac, a także rocznych sprawozdań.
- W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć zaproszone osoby nie będące członkami Rady
- Członek Rady może być przewodniczącym tylko jednej Komisji.
IV. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 9
- W sprawach działalności Rady nie objętych w niniejszym regulaminie mają zastosowanie: Prawo Spółdzielcze, ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych oraz Statut Spółdzielni.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały.
- Tracą moc uchwała nr 10/R/2018 z dnia 24 października 2018 roku w sprawie Regulaminu Rady Nadzorczej Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej oraz uchwała w sprawie Regulaminu Biura Rady Nadzorczej Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
Regulamin został przyjęty uchwałą nr 4/R/2021 Rady Nadzorczej Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 24 marca 2021r.
Zmieniony Uchwałą Rady Nadzorczej nr 18/R/2022 z dnia 31 sierpnia 2022r.