Standardy Ochrony Małoletnich

w Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej 

 

Podstawy prawne opracowania Standardów Ochrony Małoletnich do stosowania w Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Chorzowie:

  1. Ustawa z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniem przestępczością na tle seksualnym (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 560 z poźn. zm);
  2. Ustawa z dnia 28 lipca 2023r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606);
  3. Ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustawach (Dz. U. z 2023 r. poz. 535);
  4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 06 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870)

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownicy traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Realizując te cele, pracownicy działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad potwierdza się, podpisując oświadczenie.

§ 1

Ilekroć w niniejszych Standardach Ochrony Małoletnich jest mowa o:

  1. Spółdzielni – należy przez to rozumieć Chorzowską Spółdzielnię Mieszkaniową;
  2. Prezesie – należy przez to rozumieć Prezesa Zarządu Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej;
  3. Klubie – należy przez to rozumieć Klub Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej „Pokolenie”;
  4. kierowniku – należy przez to rozumieć kierownika komórki organizacyjnej Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej odpowiedzialnej za organizację zajęć bądź imprezy okolicznościowej z udziałem małoletnich,  
  5. pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia w Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, która wykonuje czynności na rzecz małoletnich;
  6. partnerze współpracującym – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone,
  7. uczestniku zajęć – należy przez to rozumieć dziecko, młodzież uczęszczające na zajęcia do Klubu lub biorące udział w imprezie okolicznościowej organizowanej przez Spółdzielnię;
  8. małoletnim/dziecku – należy przez to rozumieć, zgodnie z Kodeksem cywilnym, osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;
  9. opiekunie uczestnika zajęć – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniu o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;
  10. przedstawicielu ustawowym – należy przez to rozumieć rodzica lub opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);
  11. zgodzie rodzica/opiekuna – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego lub opiekuna prawnego;
  12. krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
  13. danych osobowych uczestnika zajęć – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające zidentyfikowanie uczestnika zajęć, takie jak m.in. imię i nazwisko, adres, wizerunek i inne;

Definicja
Krzywdzeniem jest:

  • przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m.in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może powodować utratę zdrowia lub też zagrażać życiu;
  • przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym nie jest on wstanie sprostać;
  • przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm);
  • przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia,  w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna  z form zaniedbania;
  • zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu: jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.

 

§ 2

Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników

  1. Spółdzielnia weryfikuje czy osoby zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenia oraz wolontariusze/stażyści) posiadają odpowiednie kwalifikacje i predyspozycje do pracy z dziećmi.
  2. Spółdzielnia, w celu sprawdzenia powyższego, od osoby zatrudnianej do opieki nad dziećmi może żądać dokumentów dotyczących:
        • wykształcenia,
        • kwalifikacji zawodowych,
        • przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
  3. Spółdzielnia powinna zidentyfikować osobę przez nią zatrudnianą, a w szczególności:
        • imię i nazwisko,
        • datę urodzenia,
        • dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  4. Spółdzielnia może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy.
  5. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnionej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem lub opieką nad dziećmi, Spółdzielnia jest zobowiązana do weryfikacji czy osoba zatrudniana do opieki nad dziećmi nie figuruje w Rejestrze Przestępstw na tle seksualnym. Spółdzielnia może żądać oświadczenia o niekaralności składanego pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  6. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie, które zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  7. Gdy wymagają tego przepisy prawa, Spółdzielnia jest zobowiązana do domagania się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.
  8. W przypadku niemożności przedstawienia przez kandydata/kandydatkę zaświadczenia z KRK należy wymagać złożenia oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie z wzorem formularza takiego oświadczenia (Załącznik nr 1).

§3

Zasady bezpiecznych relacji pracownik – dziecko

  1. Zasady bezpiecznych relacji pracownika z uczestnikami zajęć.
        1) Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez osoby zatrudnione jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
        2) Pracownicy traktują dziecko z szacunkiem i godnością uwzględniając jego potrzeby.
        3) Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
        4) Pracownicy realizując zadania działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
        5) Zasady bezpiecznych relacji pracowników z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy.
        6) Dostęp do danych osobowych dzieci mogą uzyskać wyłącznie pracownicy bądź osoby współpracujące ze Spółdzielnią na podstawie innych stosunków prawnych, którzy uzyskali pisemne upoważnienie nadane przez Prezesa lub przełożonego w podmiocie
    współpracującym.
        7) Należy pamiętać o zachowaniu w poufności wszelkich informacji dotyczących dzieci i udzielać je wyłącznie zweryfikowanym osobom uprawnionym (rodzicom/ opiekunom, wychowawcom, osobom reprezentującym organy, które są właściwe dla prowadzenia postępowań w zakresie krzywdzenia małoletnich). W tym celu każdy pracownik podpisuje oświadczenie o zachowaniu poufności. Obowiązek zachowania poufności obowiązuje zarówno w trakcie trwania stosunku służbowego, bądź innej formy współpracy ze Spółdzielnią, jak i po jego wygaśnięciu. Nieprzestrzeganie powyższej zasady może skutkować odpowiedzialnością dyscyplinarną.
  2. Relacje pracowników z dziećmi
        1) Każda osoba mająca kontakt z uczestnikami zajęć zobowiązana jest do utrzymywania profesjonalnych relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka jest adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec dzieci.
        2) Działania wobec dzieci należy podejmować w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania.
  3. Komunikacja z dziećmi
        1) W komunikacji z dziećmi należy zachować cierpliwość i szacunek.
        2) Należy słuchać uważnie dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
        3) Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.
        4) Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
        5) Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. Ujawnienie takich informacji może stanowić naruszenie ochrony danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (RODO).
        6) Podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy poinformować je o tym i starać się brać pod uwagę jego oczekiwania.
        7) Należy szanować prawo dziecka do prywatności.
        8) Jeżeli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe.
        9) Nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny: używając wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
        10) Należy zapewnić dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
  4. Działania z dziećmi
        1) Należy doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować i traktować równi bez względu na ich płeć, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny .
        2) Należy unikać faworyzowania dzieci.
        3) Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty.
        4) Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka dla potrzeb prywatnych (filmować, nagrywać głos, fotografować).
        5) Umożliwienie osobom trzecim utrwalania wizerunków dzieci, powinno odbywać się za zgodą kierownika i po uzyskaniu zgód rodziców/opiekunów prawnych lub samych dzieci.
        6) Nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
        7) Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka.
        8) Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź mających znamiona czerpania korzyści majątkowych lub innych.
        9) Nie wolno przyjmować pieniędzy oraz prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów dziecka. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
        10) Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane kierownikowi. Każdy świadek tego typu sytuacji ma obowiązek reagowania stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
  5. Kontakt fizyczny z dziećmi
        1) Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne.
        2) Istnieją sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia jego wiek, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny.
        3) Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego.
        4) W czasie kontaktu fizycznego z dzieckiem, należy kierować się zawsze profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając go o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
        5) Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
        6) Nigdy nie należy dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
        7) Zawsze trzeba być przygotowanym na wyjaśnienia działań wobec dziecka.
        8) Nie należy angażować się w takie aktywności jak łaskotanie, udawanie walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne w spontanicznych relacjach z dzieckiem.
        9) Wskazane jest zachowanie szczególnej ostrożności wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach należy reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
        10) Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny lub ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
        11) Świadek jakiegokolwiek niepokojącego wyżej opisanego zachowania i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, powinien pisemnie poinformować o tym osobę odpowiedzialną i postąpić zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
        12) W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu i w korzystaniu z toalety.
        13) Należy wykonywać te czynności w miejscach zapewniających intymność, ale nie odosobnionych, umożliwiających tym samym nadzór.
        14) Należy zadbać w miarę możliwości o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała inna osoba z instytucji.
        15) Za każdym razem należy poinformować innego pracownika, o potrzebie wykonania czynności pielęgnacyjnych u uczestnika zajęć w danej chwili.
  6. Dzieci z niepełnosprawnościami, zwłaszcza z trudnościami w komunikacji, niepełnosprawnością intelektualną.
        1) Pracownicy – w sytuacji przekazania przez rodziców/opiekunów dziecka informacji o niepełnosprawności (zwłaszcza z trudnościami w komunikacji, niepełnosprawnością intelektualną), potrzebach dziecka, sposobu komunikacji z nim oraz zaleceń lekarskich czy pielęgnacyjnych – w miarę swoich możliwości i obowiązujących przepisach prawa dostosują swoje działania do zapewnienia spokojnego i bezpiecznego pobytu małoletniego.
        2) Pracownicy muszą otoczyć szczególną opieką dzieci, o których mowa w pkt.1 adekwatnie do ich potrzeb.
  7. Kontakty poza godzinami pracy
        1) Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych.
        2) Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy.
        3) Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
        4) Jeżeli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z rodzicami lub opiekunami dzieci poza godzinami pracy są kanały służbowe i ustalone z rodzicami/opiekunami prawnymi inne formy komunikacji.
        5) Jakikolwiek kontakt z dziećmi poza godzinami pracy, może odbywać się wyłącznie za zgodą rodziców/opiekunów prawnych dzieci.
        6) Jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie uczestników zajęć są osobami bliskimi wobec pracownika wszelkie ich kontakty wymagają zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców i opiekunów.
  8. Bezpieczeństwo online
        1) Pracownik powinien być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania prywatnej aktywności w internecie przez aplikacje i algorytmy, ale także własnych działań w Internecie, takich jak np. lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których może spotkać uczestników zajęć, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta. Jeżeli posiada profil, który jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w aktywność.
        2) Nie wolno nawiązywać kontaktów z uczestnikami zajęć poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
        3) W trakcie zajęć osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcjonalność bluetooth wyłączona na terenie placówki.

§ 4

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi,  w szczególności zachowania niedozwolone

  1. W przypadku ujawnienia przemocy rówieśniczej należy bezzwłocznie poinformować o tym fakcie pracownika.
  2. Z dzieckiem krzywdzonym pracownik wyjaśnia sprawę i udziela wsparcia stosownie do sytuacji.
  3. Z dzieckiem krzywdzącym pracownik przeprowadza rozmowę omawiającą jego zachowanie oraz informuje o konsekwencjach czynu.
  4. Pracownik powiadamia rodziców/opiekunów prawnych dziecka krzywdzonego oraz rodziców/opiekunów prawnych dziecka krzywdzącego.
  5. W sytuacji gdy sprawca dopuścił się czynu karalnego powiadamiany jest Prezes Spółdzielni.
  6. Podejmowanie działania w ramach interwencji muszą zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa i poszanowania jego godności.
  7. W przypadku gdy dziecko – sprawca ukończyło 13 rok życia i istnieje podejrzenie, że dopuściło się czynu karalnego, należy powiadomić o zajściu policję.
  8. Zawsze przeprowadzając wyżej opisaną procedurę pod uwagę brane są: incydentalność, powtarzalność zachowania sprawcy, analiza pozycji ofiary, sprawcy i świadka, bierze się pod uwagę mocne strony ofiary, sprawcy, rozpatruje się sytuację w kontekście środowiska rodzinnego, rówieśniczego ofiary/sprawcy.


§ 5

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych i procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci

Nie udostępnia się uczestnikom zajęć infrastruktury sieciowej ani WiFi.


§ 6

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci

  1. Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
        1) W działaniach jej pracownicy kierują się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
        2) Wszelkie prezentowanie wizerunków dzieci na stronie internetowej Spółdzielni i w mediach społecznościowych może mieć charakter informacyjny, najlepiej bez prezentowania danych osób i wizerunku indywidualnego dziecka. Zdjęcia i filmy powinny przedstawiać
    wydarzenie, uroczystość, imprezę i zawierać grupy dzieci.
        3) Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.
  2. Bezpieczeństwo wizerunku dzieci jest realizowane poprzez:
        1) Zebranie pisemnych zgód rodziców/opiekunów prawnych na dany rok. 
        2) Zebranie pisemnych zgód rodziców/opiekunów prawnych uczestników półkolonii organizowanych w Klubie.
        3) Zebranie pisemnych zgód rodziców/opiekunów prawnych uczestników Spartakiady dla Dzieci i Młodzieży.
        4) Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystywania zdjęć/nagrań dzieci przez przyjęcie zasad:
        • wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
        • zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
  3. Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku.
    W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie wydarzeń klubowych i imprez okolicznościowych rejestrują wizerunki dzieci pracownicy nie ponoszą za to odpowiedzialności.
  4. Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media.
        1) Jeśli przedstawiciele mediów będą chcieli zarejestrować organizowane przez Spółdzielnię wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę Prezesa po uzasadnieniu potrzeby rejestracji wydarzenia.
        2) W sytuacji realizacji materiału medialnego przez osoby trzecie może być wymagana dodatkowa zgoda rodziców/opiekunów prawnych.
        3) Kierownik lub osoba wyznaczona przez Prezesa ma prawo do autoryzacji materiału.
  5. Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka.
    Jeżeli dzieci, rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, ich decyzja będzie respektowana.
  6. Przechowywanie zdjęć i nagrań.
    Materiały zawierające wizerunek dzieci są przechowywane w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci.

§ 7

Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

  1. Przemoc można stwierdzić na podstawie warunków życia, stanu zdrowia, zachowania i wyglądu dziecka, które mogą świadczyć o jego niezaspokojonych potrzebach, nieprawidłowych relacjach w rodzinie. Należy zwrócić uwagę, że występowanie pojedynczego symptomu nie zawsze wskazuje, że dziecko doświadcza przemocy i nie może stanowić „niepodważalnego dowodu” krzywdzenia dziecka. Symptomy mogą też wynikać z trudnych doświadczeń, np. rozwód rodziców, śmierć bliskiej osoby lub zmiana miejsca zamieszkania. Jeżeli jednak symptom powtarza się, bądź występuje kilka symptomów równocześnie możliwe jest, że mamy do czynienia z krzywdzeniem dziecka.
  2. Sygnały, które mogą świadczyć o tym, że dziecko jest krzywdzone:
        • jest brudne, nieprzyjemnie pachnie,
        • kradnie jedzenie, pieniądze,
        • jest głodne,
        • nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej, szczepień, okularów, itp.,
        • przychodzi na zajęcia z wyraźnymi objawami choroby (kaszel, katar, ból głowy, temperatura, bóle brzucha, biegunki),
        • przychodzi na zajęcia w stanie wzburzenia emocjonalnego, jest agresywne, zapłakane,
        • ma widoczne obrażenia ciała w różnej fazie gojenia (siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamania kości), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić,
        • podaje wyjaśnienia dotyczące obrażeń, które są niewiarygodne, niespójne, niemożliwe, często je zmienia,
        • nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody,
        • boi się rodzica lub opiekuna, boi się powrotu do domu, 
        • wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła,
        • cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, bóle głowy, mdłości, itp.,
        • jest bierne, wycofane, przestraszone, uległe, depresyjne lub zachowuje się agresywnie, samookalecza się,
        • ucieka w świat wirtualny (np. gry komputerowe, internet),
        • używa środków psychoaktywnych,
        • nadmiernie szuka kontaktu z innym dorosłym (tzw. „lepkość” dziecka),
        • ma otarcia naskórka, zgłasza bolesność narządów płciowych i/lub odbytu,
        • w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu zaczynają dominować elementy/motywy seksualne, jest rozbudzone seksualnie niestosownie do wieku,
        • ucieka z domu,
        • nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania,
        • mówi o przemocy, opowiada o sytuacjach których doświadcza.
  3. Jeżeli z objawami u dziecka współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów to podejrzenie, że dziecko jest krzywdzone jest szczególnie uzasadnione.
  4. W takich przypadkach szczególną uwagę, należy zwrócić gdy rodzic/opiekun:
        • podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnienia przyczyn obrażeń dziecka,
        • odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem dziecka,
        • mówi o dziecku w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża, strofuje dziecko (np. używając określeń takich jak np. „idiota”, „gnojek”, „gówniarz”)
        • poddaje dziecko surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy 
        • nie interesuje się losem dziecka i jego problemami,
        • zachowuje się agresywnie, ma zaburzony kontakt z rzeczywistością, np. reaguje nieadekwatnie do sytuacji, wypowiada się niespójnie,
        • nie ma świadomości lub neguje potrzeby dziecka,
        • przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym z dzieckiem (np. podczas zabawy lub czynności pielęgnacyjnych),
        • nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.

§ 8

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego

  1. Podstawowym celem działania jest zatrzymanie krzywdzenia i zapewnienie bezpieczeństwa dziecku przez szybką i skuteczną interwencję.
  2. Procedury nie uwzględniają interpretacji zdarzeń, złożoności życia i okoliczności, w których to samo zdarzenie może mieć różny przebieg, przyczyny i skutki.
  3. Przy podejmowaniu interwencji należy wziąć pod uwagę wyjątkowość każdej sytuacji i konieczność dostosowania się do jej warunków.
  4. Pomoc dziecku wobec, którego istnieje podejrzenie krzywdzenia musi być realizowana zgodnie z kompetencjami, w porozumieniu z przełożonym i we współpracy ze szkołą, innymi służbami, instytucjami, każdorazowo z zachowaniem poufności.
  5. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji (Załącznik nr 4).
  6. Wszyscy pracownicy i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka  lub informacje z tym związane, są zobowiązaniu do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych. 
  7. Pracownik, który był świadkiem, otrzymał informację lub ma uzasadnione podejrzenie, że dziecko doświadcza przemocy w rodzinie, sporządza notatkę służbową  (Załącznik nr 5) i przekazuje ją kierownikowi. Wszelkie podejrzenia przemocy wobec dziecka muszą być zgłoszone w formie pisemnej.
  8. Kiedy dziecko jest ofiarą przestępstwa, kierownik może złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do policji/prokuratury lub wniosek o wgląd  w sytuację rodziny do sądu rodzinnego. W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia  i zdrowia dziecka pracownik lub kierownik wzywa policję i pracownika ośrodka pomocy społecznej.
  9. W sytuacji, gdy dziecko jest krzywdzone, dyskryminowane przez pracownika lub inną osobę dorosłą:
            ◦ każdy pracownik, który zauważy negatywne zachowania innego pracownika w stosunku do dziecka, ma obowiązek interwencji, informuje pisemnie o zajściu kierownika lub Prezesa, który wyjaśni sprawę, a o zdarzeniu informuje rodziców/ opiekunów prawnych dziecka,
            ◦ każde dziecko, które doświadczy krzywdzenia przez pracownika ma prawo do poinformowania kierownika oraz każdego innego pracownika,
            ◦ o zgłoszeniu naruszenia standardów każdorazowo powinien być poinformowany kierownik,
            ◦ do wyjaśnienia sprawy może zostać powołana komisja, którą powołuje kierownik, 
            ◦ kierownik, jeśli podejrzewa popełnienie przestępstwa – zawiadamia policję,
            ◦ podejmowanie działania w ramach interwencji muszą zapewniać dziecku poczucie bezpieczeństwa i poszanowania jego godności i prywatności.

 

§ 9

Zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie pracowników, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

  1. Zatwierdzony dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” w Chorzowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej otrzymuje każdy pracownik, który ma obowiązek zapoznania się z procedurami. Za realizację procedury „Standardów Ochrony Małoletnich” odpowiedzialny jest kierownik.
  2. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznania się ze „Standardami Ochrony Małoletnich”, potwierdza ich znajomość i przyjęcie do stosowania podpisując stosowne oświadczenie. (Załącznik nr 2)

§ 10

Zasady i sposób udostępniania rodzicom/opiekunom prawnym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

  1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest ogólnodostępny dla pracowników, uczestników zajęć oraz ich rodziców/ opiekunów.
  2. Standardy dostępne są na stronie internetowej Chorzowskiej Spółdzielnie Mieszkaniowej, a w wersji papierowej w Klubie ChSM „Pokolenie” i w Dziale Organizacji i Kadr.
  3. W widocznym miejscu na tablicy ogłoszeń Klubu ChSM „Pokolenie” widnieje informacja o stosowaniu „Standardów Ochrony Małoletnich” i możliwości zapoznania się z nimi.
  4. Rodzice i dzieci mają możliwość zapoznania się z obowiązującymi standardami.

§ 11

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

  1. Plan wsparcia małoletniego może być wdrożony wyłącznie na wyraźną prośbę małoletniego lub rodzica/opiekuna, opracowany przez Spółdzielnię lub instytucję wspierającą krzywdzonego małoletniego i realizowany we współpracy ze Spółdzielnią i rodzicami.
  2. Musi być dostosowany do funkcjonowania intelektualnego, fizycznego i społecznego.
  3. Plan jest uzgadniany z rodzicami/opiekunami oraz samym uczestnikiem zajęć.

§ 12

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

  1. Kierownik prowadzi rejestr zgłoszeń naruszeń standardów ochrony małoletnich, który stanowi Załącznik nr 3.
  2. Kierownik podejmując działania zakłada teczkę sprawy, w której gromadzi notatki służbowe zgłoszenia do instytucji, pisma do sądu oraz dokumentację przebiegu wydarzeń i podjętych działań.
  3. Sprawa jest wyjaśniana i podejmowane są działania zgodnie z obowiązującymi procedurami.
  4. Działania po zgłoszeniu, powinny być podejmowane jak najszybciej. Decyzja o zgłoszeniu sprawy do odpowiednich służb lub organów powinna być podjęta niezwłocznie po wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy.
  5. Odebranie wyjaśnienia od skrzywdzonego przemocą powinno odbyć się jednorazowo, aby tej osoby nadmiernie nie obciążać. Z niniejszego wyjaśnienia, jest sporządzana notatka.

§ 13

Przepisy końcowe

  1. Co najmniej raz na 2 lata, w terminie do końca roku szkolnego, należy dokonać oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
  2. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować i przekazać Prezesowi Spółdzielni do wdrożenia.
  3. O wprowadzonych zmianach informuje się pracowników, rodziców i uczestników zajęć.
  4. „Standardy Ochrony Małoletnich” w Spółdzielni wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.